Το παραδοσιακό τραπέζι του ελληνικού Πάσχα περιλαμβάνει μια μεγάλη ποικιλία από «επικίνδυνα» φαγητά, τα οποία έχουν υψηλό θερμιδικό φορτίο & ασφαλώς υψηλά ποσοστά λίπους & χοληστερόλης, τα οποία δυστυχώς καταναλώνονται συχνά μετά από μια σύντομη ή μακρύτερη περίοδο νηστείας & αποχής από ζωικές τροφές.

Για το λόγο αυτό η διατροφή μας το Πάσχα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική.

Τον οβελία: Το κατσίκι είναι λιγότερο λιπαρό από το αρνί. Τα 100γρ. άψητου κρέατος(αρνιού ή κατσικιού) δίνουν περίπου 370 θερμίδες, με μεγάλη περιεκτικότητα σε λίπος. Είναι & τα δύο πηγές πρωτεΐνης υψηλής βιολογική αξίας, αλλά & βιταμινών κυρίως Β, σιδήρου & φωσφόρου. Επειδή, όμως, είναι νεαρά ζώα έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε πουρίνες, από τις οποίες παράγεται ποσοστό του ουρικού οξέος, το οποίο προκαλεί την «ουρική αρθρίτιδα».

Τα κόκκινα αυγά: Κάθε αυγό, μετρίου μεγέθους μας δίνει περίπου 75 – 80 θερμίδες, 6γρ. πρωτεΐνης, 5γρ. λίπους & κυρίως 215-300mg χοληστερόλης. Είναι, επομένως, πηγή αρκετής ποσότητας λίπους & χοληστερόλης & για αυτό θα πρέπει να περιοριστεί η κατανάλωση του, δεδομένου ότι στα ίδια γεύματα υπάρχουν επίσης & άλλες πηγές αυτών των διατροφικών στοιχείων.

Τη μαγειρίτσα: Η σούπα αυτή περιλαμβάνει εντόσθια & συκωταριά, φρέσκα & ξερά κρεμμύδια, ρύζι, αυγά, άνηθο & ελαιόλαδο. Μια μερίδα μαγειρίτσας μπορεί να μας δώσει μέχρι 580 θερμίδες, αλλά με πολλή μεγάλη περιεκτικότητα σε χοληστερόλη. Η χρησιμοποίηση μόνο των ασπραδιών & όχι ολόκληρου του αυγού είναι μια καλή λύση. Ακόμα υπάρχει μια πιο «υγιεινή» πρόταση για αντικατάσταση του αυγολέμονου με γιαούρτι, που θα κάνει τη σούπα πιο ελαφριά.

Συκώτια & εντόσθια: Είναι ασφαλώς τα πιο κρίσιμο διατροφικό κομμάτι του παραδοσιακού πασχαλινού τραπεζιού, μιας & περιλαμβάνει συστατικά υψηλής περιεκτικότητας σε χοληστερόλη & λίπος. Δεν είναι κατάλληλο έδεσμα για άτομα με υψηλά επίπεδα χοληστερίνης & τριγλυκεριδίων.

Τα πασχαλινά κουλούρια: Η περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αυγά αλλά & λίπος τα κάνει ένα ακόμα «επικίνδυνο» τρόφιμο της περιόδου. Ένα μικρό κουλούρι των 60γρ. δίνει περίπου 230 θερμίδες, με 43γρ υδατάνθρακες & 61mg χοληστερόλης. Μπορούν ασφαλώς να φτιαχτούν με τη χρήση γλυκαντικής ουσίας & μαργαρίνης ως μια πιο ελαφριά εκδοχή τους.

Το πασχαλινό τσουρέκι: Είναι επίσης, πηγή υδατανθράκων & λίπους. Μια φέτα των 70γρ. δίνει 285 θερμίδες με 44γρ υδατανθράκων & 74mg χοληστερόλης. Είναι δεδομένο ότι η πρόσθετη γέμιση με σοκολάτα, ξηρούς καρπούς & αποξηραμένα φρούτα πολλαπλασιάζει τις θερμίδες ανά φέτα.