Η Καθαρά Δευτέρα είναι η έναρξη της Σαρακοστιανής νηστείας. Στο Σαρακοστιανό Τραπέζι τα θαλασσινά είναι σε πρώτο πλάνο. Ο περισσότερος κόσμος έχει την εντύπωση ότι τα θαλασσινά προκαλούν αύξηση της χοληστερόλης του αίματος & τα αποφεύγει, ενώ αγνοεί το γεγονός ότι περιέχουν όλα τα απαραίτητα αμινοξέα καλύπτοντας τις ανάγκες μας σε πρωτεΐνη. Περιέχουν ελάχιστο λίπος & είναι καλές πηγές βιταμίνης Β12, απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του νευρικού ιστού. Τα 100γρ. τηγανητά καλαμαράκια & γαρίδες συνεισφέρουν περίπου 230 θερμίδες, οι οποίες μειώνονται σε λιγότερο από τις μισές αν γίνουν ψητά ή ακόμα & καλύτερα βραστά.
Τα όσπρια αποτελούν

μία πολύ θρεπτική τροφή πλούσια σε φυτικές ίνες & βιταμίνες του συμπλέγματος Β & είναι μία καλή επιλογή για την ημέρα της Καθαράς Δευτέρας γιατί εκτός των άλλων προκαλούν κορεσμό. Ένα φλιτζάνι φασόλια περιέχει 11,3 γρ.φυτικών ινών & περίπου 200 θερμίδες.
Η λαγάνα, το ψωμί της Καθαράς Δευτέρας φτιάχνεται από μαλακό αλεύρι & μαγιά & η κάθε φέτα 30 γρ περιέχει γύρω στις 80 θερμίδες.
Όσον αφορά την ταραμοσαλάτα λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας της σε αλάτι & λίπος θα πρέπει να περιοριστεί. Δύο κουταλιές σούπας είναι αρκετές για όσους δεν έχουν πρόβλημα υπέρτασης ενώ τα άτομα με αυξημένη πίεση καλό είναι να καταναλώνουν ακόμα λιγότερο. Να προτιμήσετε λευκό ταραμά & ελαιόλαδο για την παρασκευή της. Θερμιδική αξία: 100 γρ. ταραμά παρέχουν 407 θερμίδες.
Το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας δεν κλείνει ποτέ χωρίς το ιδιαίτερο γλυκό του, τον χαλβά. Ο χαλβάς παρασκευάζεται από ταχίνι & εφοδιάζει τον οργανισμό με σίδηρο, μαγγάνιο, φώσφορο & ασβέστιο. Ένα κομμάτι χαλβά 60γρ περιέχει περίπου 300 θερμίδες.
Σίγουρα θα συνοδεύσετε το γεύμα σας με ούζο ή κρασί. Καλό είναι να προτιμηθεί το κόκκινο κρασί, λόγω της υψηλής αντιοξειδωτικής δράσης που εμφανίζει στον οργανισμό. Το ένα ποτηράκι κρασί περιέχει γύρω στις 70 θερμίδες.
Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την πρόσληψη λαχανικών κυρίως σε ωμή μορφή, αλλά & για όσους δεν έχετε περιορισμό στη κατανάλωση αλατιού σαν τουρσί, ολοκληρώνουν το γεύμα της ημέρας.
Σε κάθε περίπτωση, το τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας, απαιτεί ειδικό χειρισμό. Οι τροφές αυτής της ημέρας έχουν υψηλή θερμιδική αλλά & σπουδαία θρεπτική αξία. Συνεπώς δε πρέπει να παρασυρθούμε από την καλή διάθεση της ημέρας & θεωρώντας ότι τα περισσότερα φαγητά νηστίσιμα & άρα... μη βλαβερά, να καταναλώσουμε μεγαλύτερες ποσότητες από ότι θα έπρεπε, ανεβάζοντας ψηλά όχι μόνο τον χαρταετό μας αλλά & τη ζυγαριά & την αρτηριακή μας πίεση.