Υπολογίζεται ότι τα απορρίμματα τροφής από ΗΠΑ & Ευρώπη (89 εκατ. τόνοι) θα μπορούσαν να σιτίσουν 3 φορές όλη τη Γη. Τα απορρίμματα τροφίμων συμβάλλουν στην υπερβολική κατανάλωση νερού & ορυκτών καύσιμων που μαζί με τις εκπομπές μεθανίου & CO2 λόγω αποσύνθεσης των τροφίμων, επηρεάζουν την παγκόσμια κλιματική αλλαγή. Ένα μεγάλο ποσοστό απορριμμάτων αποδίδεται στα νοικοκυριά (37 εκατ. τόνοι). Στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτιμάται ότι 60% των απορριμμάτων των νοικοκυριών θα μπορούσε να αποφευχθεί & μεταφράζεται σε εξοικονόμηση περίπου 565€ ανά νοικοκυριό ανά χρόνο. Ακόμη, η εκτιμώμενη εξοικονόμηση

για το περιβάλλον θα ισοδυναμούσε με την απομάκρυνση από το δρόμο 1 στα 5 αυτοκίνητα.


Γιατί πετιέται το φαγητό;
Η μεγαλύτερη φθορά είναι μάλλον στην παραγωγή: τα περισσότερα απορρίμματα δεν είναι εδώδιμα ή είναι το αποτέλεσμα τεχνικών διαδικασιών λόγω υπερπαραγωγής, αλλοίωσης ή βλάβης των προϊόντων. Οι έμποροι χονδρικής & λιανικής πώλησης αντιμετωπίζουν προκλήσεις ως προς τις υπηρεσίες εφοδιασμού, τη διαχείριση αποθεμάτων & την προσδοκώμενη ζήτηση. Σχετικά με την κουζίνα του νοικοκυριού & των χώρων μαζικής εστίασης, η τροφή απορρίπτεται γιατί παρέμεινε στα πιάτα, περίσσεψε στο μαγείρεμα ή δεν χρησιμοποιήθηκε έγκαιρα. Εκεί, τα απορρίμματα σχετίζονται με τις δεξιότητες του ατόμου στο χειρισμό της τροφής, όπως ο σχεδιασμός, η μεριδοποίηση & η αποθήκευση. Στις ετικέτες τροφίμων αναζητούνται κυρίως από τους Ευρωπαίους καταναλωτές οι ημερομηνίες σχετικές με το προϊόν, καθώς περίπου το ⅓ του φαγητού πετιέται πριν την ημερομηνία «ανάλωση πριν από». Ενώ, τα φρούτα & λαχανικά διατηρούνται καλύτερα στο ψυγείο μόνο 23% των καταναλωτών δήλωσαν ότι αποθηκεύουν στο ψυγείο τα φρέσκα φρούτα & 53% τα φρέσκα λαχανικά.


Αντιμετωπίζοντας τα απορρίμματα τροφής
Σύμφωνα με την ιεραρχία ως προς τη διαχείριση των απορριμμάτων τροφής στην Οδηγία-Πλαίσιο της Ε.Ε. για τα Απόβλητα 2008/98/ΕΚ, δίνεται προτεραιότητα στη μείωση των απορριμμάτων στην πηγή, ακολουθούμενη από την επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση & την ανάκτηση & την απόρριψη τελικά, κάτι που έχει εφαρμοστεί στις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη υπάρχουν πάνω από 100 πρωτοβουλίες για τη μείωση των απορριμμάτων τροφής που περιλαμβάνουν εκστρατείες ενημέρωσης, εκπαίδευσης, αξιολόγησης των αποβλήτων & βελτίωσης των υπηρεσιών εφοδιασμού.


Εκστρατείες ενημέρωσης - καμπάνιες
Το Πρόγραμμα Δράσης για τα Απορρίμματα & τις Πηγές (WRAP) είναι ενεργό στο Ηνωμένο Βασίλειο, παροτρύνοντας τα άτομα «να αγαπήσουν το φαγητό & να μισήσουν τα απορρίμματα», κατέγραψε 13% μείωση στα απορρίμματα στο διάστημα 2007–2010. Το WRAP βρήκε επίσης ότι τα άτομα που δημιουργούν λίστες για ψώνια & παρακολουθούν τι τρόφιμα διαθέτουν, απορρίπτουν λιγότερο φαγητό σε σχέση με τους «αυθόρμητους αγοραστές». Μια άλλη προσέγγιση είναι η εκπαίδευση των ατόμων σε συνήθειες ελαχιστοποίησης των απορριμμάτων μέσω μαθημάτων μαγειρικής όπως στις Βρυξέλλες. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συστήνει αυτή η εκπαίδευση να εισαχθεί στο σχολικό πρόγραμμα μαθημάτων. Ακόμα & οι επαγγελματίες μαζικής εστίασης μπορούν να ελαχιστοποιήσουν τα απορρίμματα εκτιμώντας τη ζήτηση, από τις κρατήσεις & τις μελέτες ανατροφοδότησης από τους καταναλωτές. Ταυτόχρονα, επιτρέποντας στα άτομα να πάρουν ό,τι περίσσεψε στο σπίτι (σε μια «σακούλα για το σκύλο») είναι συχνό φαινόμενο στις ΗΠΑ, όχι & στην Ευρώπη.

«Επικοινωνώντας» τη φρεσκάδα
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει προτείνει διττή επισήμανση ημερομηνίας ώστε να έχει τόσο ημερομηνίες αντίστοιχες της «πώληση μέχρι» (οι έμποροι να μην πουλούν προϊόντα που πλησιάζουν να λήξουν) όσο & ημερομηνίες αντίστοιχες της «ανάλωση μέχρι». Η τρέχουσα νομοθεσία ορίζει τη χρήση της ημερομηνίας «ανάλωση μέχρι» για τα ευπαθή τρόφιμα, καθώς μετά από αυτή τα τρόφιμα καθίστανται μη ασφαλή για κατανάλωση. Η ημερομηνία «ανάλωση πριν από» αναφέρεται στην ελάχιστη αντοχή, πέρα από την οποία είναι απίθανο να προκληθεί κάποια βλάβη, αλλά ενδέχεται οι οργανοληπτικές ιδιότητες του τροφίμου να μην είναι όπως πριν. Επιπλέον οδηγίες για τις επιχειρήσεις θα βοηθήσουν στην τυποποίηση της επικοινωνίας για τις ημερομηνίες & τις συνθήκες αποθήκευσης. Οι οδηγίες για την ψύξη των προϊόντων στις ετικέτες τροφίμων θα πρέπει να είναι εναρμονισμένες, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν με ασφάλεια να ψύξουν τα τρόφιμα. Καινοτόμες συσκευασίες μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των απορριμμάτων τροφής (συνολικό κόστος στο περιβάλλον), βελτιώνοντας τα χαρακτηριστικά π.χ. επανασφραγιζόμενες συσκευασίες ή «έξυπνα» φιλμ που να υποδεικνύουν την απώλεια της φρεσκάδας, αλλάζοντας χρώμα.

Συνεπώς, υπάρχει ανάγκη εύρεσης τρόπων για τη σωστή χρήση της ασφαλούς τροφής που πετιέται. Η βιομηχανία τροφίμων, οι έμποροι, οι καταναλωτές αλλά & οι κρατικοί φορείς θα πρέπει να είναι ενήμεροι & να λαμβάνουν δράση ιδίως μετά τα τελευταία γεγονότα στην πόλη μας. Μερικά απλά μέτρα δεν θα κάνουν καλό μόνο στο πορτοφόλι μας, αλλά θα έχουν & παγκόσμια οφέλη.