Διανύουμε μια δύσκολη περίοδο όπου η νέα γρίπη μαζί με τις γνωστές ιώσεις απειλούν την υγεία μας. Το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι η ασπίδα μας ενάντια στις ασθένειες. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος είναι η υγιεινή διατροφή, όπως φαίνεται από πληθώρα επιστημονικών μελετών.

Ενεργειακή Πρόσληψη
Η ενεργειακή πρόσληψη φαίνεται να επηρεάζει σημαντικά την ανοσολογική δραστηριότητα.

Οι υποσιτισμένοι άνθρωποι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για μολύνσεις. Αξίζει να αναφερθεί ότι αυστηρές δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων, λόγω της έλλειψης ενέργειας και θρεπτικών συστατικών καταπονούν το ανθρώπινο ανοσοποιητικό σύστημα και αυξάνουν το ρίσκο προσβολής από κάποια ίωση. Η υπερβολική πρόσληψη ενέργειας μπορεί επίσης να μειώσει τη δυνατότητα του ανοσοποιητικού συστήματος να καταπολεμάει τις μολύνσεις. Η παχυσαρκία συνδέεται με αυξημένο ποσοστό μολυσματικών ασθενειών, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα πρόσφατα κρούσματα της νέας γρίπης.

Λίπος
Η μείωση του λίπους στη διατροφή είναι σημαντική όχι μόνο για τον έλεγχο του βάρους, αλλά και για τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Δίαιτες πλούσιες σε λίπος φαίνεται να εμποδίζουν την ανοσολογική αντίδραση και να αυξάνουν τον κίνδυνο μολύνσεων. Η μείωση της περιεκτικότητας της διατροφής σε λίπος μπορεί να αυξήσει την ανοσολογική δραστηριότητα. Όμως, δεν είναι μόνο η ποσότητα του λίπους που είναι σημαντική, αλλά και η προέλευσή του. Είναι σημαντικό να συμπεριλαμβάνουμε στη διατροφή μας λιπαρά ψάρια, ξηρούς καρπούς, λάδι σόγιας ή λιναρόσπορου, επειδή είναι απαραίτητη η σωστή ισορροπία των διαφορετικών λιπαρών οξέων.

Πρωτεΐνες
Οι πηγές πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας όπως το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά και οι ξηροί καρποί παρέχουν στον οργανισμό τα αμινοξέα, απαραίτητα δομικά συστατικά για το ανοσοποιητικό σύστημα, καθώς και σίδηρο και ψευδάργυρο, η έλλειψη των οποίων συσχετίζεται με αδύναμο και αναποτελεσματικό σε αντιμετώπιση λοιμώξεων ανοσοποιητικό σύστημα.

Ενυδάτωση
Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας υγρών είναι πολύ σημαντική για τον ανθρώπινο οργανισμό. Πράγματι όταν είμαστε καλά ενυδατωμένοι, οι βλεννογόνοι της μύτης και του ρινοφάρυγγα που είναι τα σημεία εισόδου των ιών, παγιδεύουν καλύτερα τους εν λόγω ιούς και τους εξουδετερώνουν. Τα υγρά μπορεί να περιλαμβάνουν νερό, χυμούς, αθλητικά ποτά, τσάι, χαμομήλι και άλλα βότανα.

Αντιοξειδωτικά
Διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά, που παρέχει τις επαρκείς ποσότητες όλων των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων, θα μπορούσε να είναι η καλύτερη ασπίδα προστασίας μας απέναντι στις ιώσεις. Πιο αναλυτικά, τα αντιοξειδωτικά (βιταμίνη Ε, βιταμίνη Α και βιταμίνη C) και κάποια ιχνοστοιχεία (ψευδάργυρος, σελήνιο) βοηθάνε στον σχηματισμό αντισωμάτων, των κυττάρων δηλαδή που καταστρέφουν τους «εισβολείς».

Πηγές Αντιοξειδωτικών
Η βιταμίνη Α περιέχεται κυρίως σε λαχανικά με βαθύ κίτρινο - πορτοκαλί χρώμα, στο συκώτι, στα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά, η βιταμίνη Ε σε φυτικά λάδια, στους ξηρούς καρπούς, στις γαρίδες. Οι κυριότερες πηγές βιταμίνης C αποτελούν τα εσπεριδοειδή, η φράουλα, το ροδάκινο, το ακτινίδιο, το λάχανο, η ντομάτα, η πιπεριά, ο μαϊντανός, το κουνουπίδι και το μπρόκολο. Το σελήνιο περιέχεται σε τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη (κρέας, πουλερικά, ξηροί καρποί, φασόλια) και σε μη επεξεργασμένα τρόφιμα. Ο ψευδάργυρος εμπεριέχεται σε κρέας και ψάρι, όπως επίσης και στους ξηρούς καρπούς, τα όσπρια και τα προϊόντα ολικής αλέσεως. Συνεπώς, μια καθημερινή διατροφή που περιλαμβάνει 5-6 μερίδες φρούτων και λαχανικών, είναι δυνατόν να καλύψει τις ανάγκες του οργανισμού σε αντιοξειδωτικά.

Προβιοτικά
Πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι και τα προβιοτικά βοηθούν στην αντιμετώπιση του κρυολογήματος. Προβιοτικά ονομάζονται οι ζωντανές καλλιέργειες συγκεκριμένων βακτηρίων με τις οποίες εμπλουτίζονται τρόφιμα όπως γιαούρτια, γάλατα, χυμοί και φαίνεται να έχουν ευεργετική επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα. Συγκεκριμένα, μετά από χορήγηση προβιοτικών για μεγάλο διάστημα δε μειώθηκε η συχνότητα εμφάνισής του κρυολογήματος αλλά μειώθηκαν σημαντικά τα συμπτώματά του καθώς και ο χρόνος ανάρρωσης περίπου κατά 2 μέρες.

Συμπερασματικά, παράλληλα με τις οδηγίες των διεθνών οργανισμών για την αντιμετώπιση της νέας γρίπης (εμβολιασμοί, τήρηση κανόνων υγιεινής), κρίνεται απαραίτητη η υιοθέτηση υγιών διατροφικών συνηθειών (διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά) που συμβάλλουν στη θωράκιση του οργανισμού μας ενάντια σε κάθε είδους ίωση.